museum-digitalbremen
STRG + Y
de
Kunsthalle Bremen Kupferstichkabinett [1919/22]
Die kleine Wäscherin (Kunsthalle Bremen - Der Kunstverein in Bremen CC BY-NC-SA)
Herkunft/Rechte: Kunsthalle Bremen - Der Kunstverein in Bremen (CC BY-NC-SA)
1 / 1 Vorheriges<- Nächstes->

The Little Laundry Girl

Kontakt Zitieren Datenblatt (PDF) Entfernung berechnen Archivversionen Zum Vergleich vormerken Graphenansicht

Beschreibung

In 1889, Pierre Bonnard was a founding member of the Nabis, a group of artists who saw themselves as painter-engravers (peintregraveurs) with the goal of reviving graphic art. In deliberate contrast to illusionistic-naturalistic academic art, they propagated a type of art that was subjective and introspective. In doing so, they did not regard a picture’s possibilities as primarily lying in the picture object. Rather, for them, as Maurice Denis, the theoretician in the group, was to state programmatically in 1890, the picture was “first and foremost merely a flat surface [ . . . ] covered with colors assembled in a certain order.” Bonnard celebrated his artistic breakthrough with the poster France-Champagne. The three-color lithograph advertises the champagne of E. Debray’s in Reims. It features in curving outlines the silhouette of a young woman standing out from a bright yellow background. Shown as a half-length figure in a flowing dress with a low neckline and cascading curls, she toasts the viewer with a glass of champagne overflowing with cascading bubbles of froth. Using only a few details that speak for themselves, Bonnard manages to characterize the figure as a fashionable and exuberantly cheerful woman. Also with La Petite Blanchisseuse, most likely Bonnard’s most famous lithograph, he dispensed with any modeling. The figure has been strongly foreshortened in the space, and projected into the flat plane in such a way that the surface of the street fills the picture, compressing the space. The unusual perspective from above imbues the black silhouette of the girl with depth. Because we are made to look down upon the girl, the dog appears to be at the same height as the girl’s head. These two works by Bonnard reflect the particular influence that Japonism had upon him, earning him the nickname “le Nabi japonard.” This was shown by the unusual vantage points, the way the close-up motifs seem like excerpted details, the flat surface arrangement of the picture, as well as by the highly expressive lines and the disregard for naturalistic detail.

Material/Technik

Color lithograph

Kunsthalle Bremen

Objekt aus: Kunsthalle Bremen

Vor über 160 Jahren wurde die Kunsthalle Bremen unweit des Bremer Marktplatzes erbaut, als erstes eigenständiges Haus für eine bürgerliche Sammlung...

Das Museum kontaktieren

[Stand der Information: ]

Hinweise zur Nutzung und zum Zitieren

Die Text-Informationen dieser Seite sind für die nicht-kommerzielle Nutzung bei Angabe der Quelle frei verfügbar (Creative Commons Lizenz 3.0, by-nc-sa) Als Quellenangabe nennen Sie bitte neben der Internet-Adresse unbedingt auch den Namen des Museums und den Namen der Textautorin bzw. des Textautors, soweit diese ausdrücklich angegeben sind. Die Rechte für die Abbildungen des Objektes werden unterhalb der großen Ansichten (die über ein Anklicken der kleineren Ansichten erreichbar werden) angezeigt. Sofern dort nichts anderes angegeben ist, gilt für die Nutzung das gerade Gesagte. Auch bei der Verwendung der Bild-Informationen sind unbedingt der Name des Museums und der Name des Fotografen bzw. der Fotografin zu nennen.
Jede Form der kommerziellen Nutzung von Text- oder Bildinformationen bedarf der Rücksprache mit dem Museum.